Blogg | Företagsbloggar 101 | Online Media

När jag idag läste lite tankar om företagsbloggande på Webpal, blev jag ju tvungen att ge min syn på när och hur ett företag ska blogga.

Detta inlägg blir ett första i en serie om företagsbloggar.

VD-blogg, IR-blogg | Relevant avsändare
Oavsett vad bloggen handlar om så är avsändaren oerhört viktig när det kommer till att skriva en företagsblogg. Flera inom företaget kan ha en egen blogg, men det viktigaste är att tänka på den målgrupp som man skriver för när man bestämmer vem som ska stå som avsändare. Riktar sig bloggen till analytiker så ska det vara IR-chefen eller VD som skriver och riktar sig bloggen mot slutkonsumenter så är det kanske bra om det är en "konsumentombudsman" eller något liknande. Huvudsaken är att läsaren kan relatera till den situation som avsändaren befinner sig i.

Relevant innehåll
Ännu viktigare än avsändaren är att innehållet i bloggen blir relevant för läsaren. Relevans kan skapas genom ett flertal olika metoder. Ofta går det hand i hand med om man valt rätt person att uppdatera bloggen. Sakliga framföranden ska varvas med rekommendationer och personliga reflektioner. Har man sett en bra film ska detta tas upp liksom om man för närvarande har ryggont. Det viktiga är att läsaren aldrig vet vad det är den kommer få läsa när den kommer till bloggen. Detta skapar en nyfikenhet vilket i sin tur leder till att besökaren kommer tillbaka ofta.

Upptaggning
Det är dock viktigt att ge läsaren möjlighet att sålla bland inläggen. En tydlig upptaggning av olika ämnesområden är då på sin plats. Exempelvis genom att sätta företagsrelevant information under taggar som företaget, eller om bloggen har ett kategori-index som denna blogg - kanske kategorisera in det under en länk som har namnet "Tankar om företaget". Därefter bör ämnen taggas upp ordentligt genom nyckelord i rubriker eller genom att bloggen delas upp i Personligt och Professionellt. Du har kanske en läsare som bara är intresserad av det personliga och den ska då ges möjlighet att läsa alla sådana inlägg efter varandra.

Vikten av bloggen
Bloggen har flera olika typer av viktighet. Dels är den viktig för att den bygger en social relation till sina läsare. En av de viktigaste aspekterna när ett företag ska bygga sitt varumärke är att skapa en samhörighet med de som möter varumärket. Det jag som användare kan relatera till, ser jag också positivt på. (Eller har jag iaf känslor inför.)

Ett annat viktigt skäl att skriva en blogg är att bemöta eventuella inlägg i pressen som kan vara av osaklig karaktär. Hur man gör detta effektivt tänker jag inte ta upp i det här blogginlägget, men den som är intresserad kan ju alltid höra av sig.

Ett tredje skäl är att man kan skriva om sina konkurrenter på ett helt annat sätt. Använda sig av deras produktnamn i jämförelser med de egna produkterna och även skriva om nyckelpersoner på konkurrentföretaget. Detta är helt omöjligt att göra på en företagswebbplats. Nyttan av detta är bland annat att man har möjlighet att bli en kommentator för hela branschen samt att företagsbloggen kan börja positionera sig på annars omöjliga nyckelord.

Bloggande kan också stilla oro på aktiemarknaden liksom bygga långsiktiga relationer till investerare som annars kanske valt att sätta sina pengar i andra bolag.

Det finns en rad fler skäl till att skapa en företagsblogg. Är du intresserad kan du alltid höra av dig till mig.

Och kom ihåg!! Bloggen måste kännas rolig för dig. Då känns den rolig för läsaren. Nyttan finns där - utnyttja den!

Kommentarer
Postat av: Niklas Olsson

Håller med i mycket av det du säger Jesper. Tror en av de viktigaste punkterna nästan är detta att man kan bli en auktoritet inom sin bransch genom att blogga om mer än bara det egna företaget.

2008-04-20 @ 19:13:06
URL: http://www.webpal.se/blogg
Postat av: Judith

Mkt intressant! Lycka till med bloggen nu.

2008-04-22 @ 13:28:36
URL: http://entimme.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0