Blogg | Företagsbloggar 101 | Online Media

När jag idag läste lite tankar om företagsbloggande på Webpal, blev jag ju tvungen att ge min syn på när och hur ett företag ska blogga.

Detta inlägg blir ett första i en serie om företagsbloggar.

VD-blogg, IR-blogg | Relevant avsändare
Oavsett vad bloggen handlar om så är avsändaren oerhört viktig när det kommer till att skriva en företagsblogg. Flera inom företaget kan ha en egen blogg, men det viktigaste är att tänka på den målgrupp som man skriver för när man bestämmer vem som ska stå som avsändare. Riktar sig bloggen till analytiker så ska det vara IR-chefen eller VD som skriver och riktar sig bloggen mot slutkonsumenter så är det kanske bra om det är en "konsumentombudsman" eller något liknande. Huvudsaken är att läsaren kan relatera till den situation som avsändaren befinner sig i.

Relevant innehåll
Ännu viktigare än avsändaren är att innehållet i bloggen blir relevant för läsaren. Relevans kan skapas genom ett flertal olika metoder. Ofta går det hand i hand med om man valt rätt person att uppdatera bloggen. Sakliga framföranden ska varvas med rekommendationer och personliga reflektioner. Har man sett en bra film ska detta tas upp liksom om man för närvarande har ryggont. Det viktiga är att läsaren aldrig vet vad det är den kommer få läsa när den kommer till bloggen. Detta skapar en nyfikenhet vilket i sin tur leder till att besökaren kommer tillbaka ofta.

Upptaggning
Det är dock viktigt att ge läsaren möjlighet att sålla bland inläggen. En tydlig upptaggning av olika ämnesområden är då på sin plats. Exempelvis genom att sätta företagsrelevant information under taggar som företaget, eller om bloggen har ett kategori-index som denna blogg - kanske kategorisera in det under en länk som har namnet "Tankar om företaget". Därefter bör ämnen taggas upp ordentligt genom nyckelord i rubriker eller genom att bloggen delas upp i Personligt och Professionellt. Du har kanske en läsare som bara är intresserad av det personliga och den ska då ges möjlighet att läsa alla sådana inlägg efter varandra.

Vikten av bloggen
Bloggen har flera olika typer av viktighet. Dels är den viktig för att den bygger en social relation till sina läsare. En av de viktigaste aspekterna när ett företag ska bygga sitt varumärke är att skapa en samhörighet med de som möter varumärket. Det jag som användare kan relatera till, ser jag också positivt på. (Eller har jag iaf känslor inför.)

Ett annat viktigt skäl att skriva en blogg är att bemöta eventuella inlägg i pressen som kan vara av osaklig karaktär. Hur man gör detta effektivt tänker jag inte ta upp i det här blogginlägget, men den som är intresserad kan ju alltid höra av sig.

Ett tredje skäl är att man kan skriva om sina konkurrenter på ett helt annat sätt. Använda sig av deras produktnamn i jämförelser med de egna produkterna och även skriva om nyckelpersoner på konkurrentföretaget. Detta är helt omöjligt att göra på en företagswebbplats. Nyttan av detta är bland annat att man har möjlighet att bli en kommentator för hela branschen samt att företagsbloggen kan börja positionera sig på annars omöjliga nyckelord.

Bloggande kan också stilla oro på aktiemarknaden liksom bygga långsiktiga relationer till investerare som annars kanske valt att sätta sina pengar i andra bolag.

Det finns en rad fler skäl till att skapa en företagsblogg. Är du intresserad kan du alltid höra av dig till mig.

Och kom ihåg!! Bloggen måste kännas rolig för dig. Då känns den rolig för läsaren. Nyttan finns där - utnyttja den!

Omniture Summit: Rapport från dag 2 - sammanfattning

Dagen började med en helt galen hotellfrukost på Hilton vid Kastrup. Jag åt en massa jäkla mat och mina arbetskamrater såg på mig som om jag var något från yttre rymden.

Otrolig frukost
Välfylld av bacon och hashbrowns så var det dags för att ta mig an dagen. Först ut på schemat var att agera monterpojke åt vårt företag. Träffade en hel massa intressanta företag och analytiker som alla hade sin egen tes om vad som var det nästa svarta på webben. Jag propsade ju självklart på att online media kommer ersätta pappersmediet helt och hållet, men fick hålla tillbaka lite då jag var representant för företaget och inte enbart mig själv. Älskar mitt jobb och vill ju inte bli arbetslös :)

Summiten började
Omniture är grundat i USA vilket verkligen märktes i inledningen av deras presentation. Två stora skärmar, en talarstol i mitten. Mycket neon i Omnitures ljusgröna färger. Introfilmen drar igång, droppande vatten och barnröster som säger "Technology", "Analytics" etc. Följt av "ladies and gentlemen, let me welcome the CEO and co-founder of Omniture". Softish... jag hade gåshud och stod och tänkte på Extreme home makeover. Nog med struntprat.

Inledningsanförandena var sjukt intressanta. Vi gick igenom hur webbanalys kan leda till mer effektivt företagande. Kanske ingen rocket science, men verktygen som visades upp var helt rätt. Det är sällan man kan säga att något är helt rätt när det gäller mjukvara på webben.

Två intressanta seminarier
Dagen gick, intressantare människa efter nästa passerade vår monter. Vid tre var det dags för mig att besöka mitt första av två seminarier. Det första behandlade sociala media i form av Communitys och Sociala nätverk. En intressant föreläsning av Matt från Omniture. Han gick igenom hur man kan mäta sociala medias resultat via webbanalys i Omniture SiteCatalyst. Jag såg till att sno hans kort efteråt och förhoppningsvis blir det lite trevlig blogg och mejlväxling framöver.

Nästa pass behandlade "Advanced SEM strategies". Grymt intressant att få lära sig hur jag med hjälp av de verktyg som idag finns tillgängliga på markanden (och som jag på grund av en underbar arbetgivare får ta del av) kan göra när man jobbar med budget, bidding och optimering i en rad olika sökmotorer - SIMULTANT. :D Mer om SEM strategier längre fram.

Nu är det dags för mig att dricka fredagsöl. Dog igår när jag kom hem och hann bara uppdatera den engelska bloggen. En dag försenad tar jag nu avstamp för imorgon. Helg...

Men nu e det freda - online media!

//Jesper

SEM: Varför göra sponsrade länkar när organiska visar sig i förstasidan på SERPen

JO

1. Det finns ett antal undersökningar som visar att klickare (användare) får ett högre förtroende för länkar som de både ser i de organiska resultaten i SERPen och som sponsrad länk. Ökat förtroende betyder i de flesta fall ett steg närmare avslut.

2. I de organiska resultaten så är det sökmotorn som väljer var klickaren (anändaren) landar när den klickar på din länk. Dvs. den plats som är indexerad hos sökmotorn som mest relevant för det vid var tillfälle eftersökta nyckelordet. Säljer du grejjer så kanske du inte vill att klickaren (användaren) ska hamna i ordlistan när den klickar utan snarare i någon typ av sales funnel.

Detta beror ju förstås också mycket på om din ROAS/ROI motiverar detta på sikt. Men det är helt klart värt att testa.

Bästa argumenten tror jag. Någon som har fler?

(Jaja... någon kommer säkert att klaga på mig och säga att man ska ju istället jobba för att optimera sina sidor på rätt sätt så att sökmotorn (jag höll på att skriva Google) ska indexera rätt sida. Jag kan inte göra annat än att hålla med eventuella klagare på den punkten. Men argumentet är ändå relevant.)

//Jesper

Online Media: Rapport från Omniture Summit

Har precis genomlidit en utbildning i Omnitures verktyg SearchCentre. Kanske inte lidandet bestod så mycket i själva verktyget, eller tysken som föreläste, utan snarare bestod i att jag faktiskt var tvungen att sitta i någon slags strukturerad utbildningsfabrik igen. Den starka bildningsglädje jag åsamkar mig själv varje kväll jag åtnjuter spaltmeter på spaltmeter forumtexter är faaaar much better än att sitta fast i en bänk med en predikant som mässar om exakt vad man ska göra.

Drömmen vore att komma till en föreläsning någon gång och så säger föreläsaren "This is our tool, this is our manual - now PLAY!".

Nu är det snart dags för något så spännande som statistikmingel :).

Snart är det freda' - online media! (haha.. så hurtigt töntig jag är såhär i begynnelsen av denna nya blogg)

//Jesper


Online Media - SEO, Sociala Nätverk och Sociala media på Internet

Hej kära läsare!

Jesper Åström heter jag och arbetar idag med Online Media till vardags. För att skapa lite klarhet i de olika delar som ligger inom området ska jag utnyttja ett av dess förnämsta medium - bloggen - från idag och förhoppningsvis under resterande delar av mitt yrkesverksamma liv.

I helgen var jag på SEO-träff med SEO-forum. En trevlig skara människor med en hel del att säga om hur vi bör använda oss av domännamn, inlänkar och innehåll för att skapa förutsättningar för bättre placering i SERPsen. Just nu sitter jag i Köpenhamn och ska gå på Omnitures Summit där det bland annat ska diskuteras hur vi med hjälp av statistiken kan arbeta för att skapa bättre förutsättningar för bättre företagswebbplatser.

Jag har rent generellt en slags symbiosrelation med Online Media. Det är som om jag inte kan leva utan min dator, och min dator endast är på sin bästa sida med en uppkoppling. Jag vet att det finns fler där ute som delar denna bild av verkligheten. Vad är det då som gör Online Media så skiljt från Offline Media. Tja.. det är väl en av de många frågor jag ska försöka besvara framöver. I övrigt tänker jag avslöja en massa hemligheter och rykten som sprids i SEO-kretsar, skratta mig blå över nya galningar som anser sig veta hur Googles algoritmer är skrivna och peka finger åt alla de som fortsätter att mena att det finns en framtid för pappersmediet.

//Jesper


RSS 2.0