SEM: Varför göra sponsrade länkar när organiska visar sig i förstasidan på SERPen

JO

1. Det finns ett antal undersökningar som visar att klickare (användare) får ett högre förtroende för länkar som de både ser i de organiska resultaten i SERPen och som sponsrad länk. Ökat förtroende betyder i de flesta fall ett steg närmare avslut.

2. I de organiska resultaten så är det sökmotorn som väljer var klickaren (anändaren) landar när den klickar på din länk. Dvs. den plats som är indexerad hos sökmotorn som mest relevant för det vid var tillfälle eftersökta nyckelordet. Säljer du grejjer så kanske du inte vill att klickaren (användaren) ska hamna i ordlistan när den klickar utan snarare i någon typ av sales funnel.

Detta beror ju förstås också mycket på om din ROAS/ROI motiverar detta på sikt. Men det är helt klart värt att testa.

Bästa argumenten tror jag. Någon som har fler?

(Jaja... någon kommer säkert att klaga på mig och säga att man ska ju istället jobba för att optimera sina sidor på rätt sätt så att sökmotorn (jag höll på att skriva Google) ska indexera rätt sida. Jag kan inte göra annat än att hålla med eventuella klagare på den punkten. Men argumentet är ändå relevant.)

//Jesper

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0